Sunday, April 4, 2010

Habbatus sawda’ [jintan hitam].

Habbatussauda adalah sejenis tumbuhan berupa rumput kecil yang banyak tumbuh di daerah gurun dan di kawasan Mediterranian. Memiliki batang yang tingginya lebih kurang 15 cm, kelopak bunga berwarna kebiruan dan didalamnya terdapat biji-bijian berwarna hitam sebesar 3mm yang disebut nama biologi dari tumbuhan ini ialah Nigella Sativa.

Dikenali juga sebagai "black cumin" dalam bahasa Inggeris dan "jintan hitam" dalam bahasa Melayu. Habbatussauda telah digunakan secara luas sebagai ubat dari berjenis penyakit selama lebih dari 2000 tahun yang lalu.

Satu ulasan ilmu kedoktoran mengatakan bahwa Habbatussauda mengandung lebih dari 100 unsur penting yang diperlukankan untuk kesehatan manusia antaranya ialah :

Bunga Habbatussauda.

1. Anti inflamasi, mengubati sakit dan radang tengkorak.
2. Anti Artritic, mengubati reumatik.
3. Anti Analgesic, mengubati sakit gigi dan sakit kepala (migrain).
4. Aktiviti hormon mengatur haid dan meningkatkan aliran susu.
5. Antiseptic, mengubati bau mulut.
6. Antiphyretic, menyembuh demam
7. Antivirus, mengubati selsema dan penyakit lain yang disebabkan oleh virus (Thypus,DBD, Hepatitis, HIV/AIDS, Selsema Burung, dsb.)
8. Dematology, mengubati jerawat .
9. Urinary tract, mengubati saluran kencing dan buah pinggang.
10. Sistem kekebalan, meningkatkan daya tahan tubuh (antibody) untuk menghalang penyakit.
11. Gastro intestinal tract, mengobati mabuk, kejang dan hempedu.
12. Sistem sirkulas, meningkatkan kerja jantung.
13. Nematocidal, membasmi cacing pita.
14. Respiratory tract, mengobati sesak nafas (asma).

Habbatussauda khasiatnya antara lain mengubati darah tinggi, gula dalam darah, darah rendah, diabetes, paru-paru, sakit dada yang kronik, kanser dan tumor, menyegarkan tubuh yang lesu, mandul, keputihan, menstabilkan hormon endocrine yang menguatkan syahwat, berbagai penyakit kulit gastrik, melancarkan pencernaan, mengatasi stress, susah tidur (insomnia).

Ia juga boleh menurunkan kolestrol, stroke, lumpuh sebelah, luka di hati, pencegahan dan kimotripi kanker dan tumor, batuk menyegarkan dan menghancurkan lemak yang berlebihan, menghaluskan dan mengencangkan kulit.

Baik untuk wanita selepas melahirkan maupun sebelum dan sesudah pembedahan, mengencangkan otot—otot yang kentur dari dalam, pra-monopause, jantung, bengkak-bengkak, mencegah pendarahan, sakit menjelang dan waktu haid, sengal-sengal, neurosis (sakit jiwa ringan), anemia, epilepsi, dan bausir.

"Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasullah S.A.W telah bersabda : 'Pada al-Habbah al-Sawda' terdapat obat bagi segala penyakit, kecuali as-sam."
Hadist ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Muslim, Bukhari dan Ibnu Majah. Dan hadis ini tercantum dalam himpunan hadist-hadist sahih nombor 857.

Sebagai kesimpulannya bahawa kandungan dan khasiat Habbatussauda yang sangat mengagumkan tidak lepas dari Maha Kasih Sayang Allah SWT, sebagaimana diterangkan bahwa ”setiap penyakit ada ubatnya“. Dengan menggali Sunnah Rasulullah SAW, lalu berikhtiar berubat dan bertawakkal pada ALlah.

Harga : RM. 12.00 [1 botol]

Bagi yang berminat sila hubungi amir 013 7338966

No comments:

Post a Comment